best html templates

MMXX // archívum // időkapszula

megnyitó: 2020. szeptember 8. 19:00
kiállítást megnyitja: Várnagy Tibor
kiállítás időpontja: 2020. szeptember 8 - október 17.

Az FKSE 2020/MMXX éves kiállításának kiindulópontja egy könyv és egy kérdés. A könyv a Nemcsak kacsák vagyunk egy tavon, hanem hajók a tengeren. Független művészeti helyek Budapesten 1989-2009, amely egyfajta áttekintést és metszetet ad a rendszerváltás utáni független művészeti tér első 20 évéről. A kacsáskönyv most tíz éves. Az elmúlt tíz évben a szcéna formálódása hasonlóképpen kiszámíthatatlan volt, mint a rendszerváltást követő húszban – törékenysége és sérülékenysége pedig sokkal nyilvánvalóbb. Kérdés, hogy kísérletet tehetünk-e az elmúlt tíz év áttekintésére? Lehetséges-e egyben látni ezt a tíz évet? És releváns-e a FKSE nézőpontjából, akár szubjektíven reflektálni rá? Egyáltalán: gondolhatunk-e az elmúlt tíz évről „valamit” közösen? És kik azok a mi?
A projektben résztvevő FKSE tagok: Asztalos Zsolt, Beöthy Balázs, Czank Nikoletta, Czene Márta, Cserna Endre, Don Tamás, Felsmann István, Fischer Judit, Fusz Mátyás, Frazon Zsófia, Győri Blanka, Hajdú Levente, Hegyi Dóra, Hitka Lili, Káldi Katalin, Kárpáti János Iván, Kocsi Olga, Kovács Kristóf Mihály (Sajnos Gergely); helyszínelő, Kovács Olivia, Lázár Dóri, Lendeczki Kinga, Lődi Virág, Menesi Attila, Mécs Miklós, Mézes Tünde, Molnár Judit Lilla, Mucsi Emese, Nemes Csaba, Om Bori, Orbán György, Pető Hunor, Regős Benedek, Simon Zsuzsanna, Soós Kata, Sós József Süveges Rita, Szabó Eszter, Szemző Zsófia, Tibor Zsolt, Tillmann Hanna, Thury Lili, Váczi Lilla, Varjú Tóth Balázs 

MMXX // archívum // időkapszula

FELÜLETI KEZELÉS

Önálló kiállítás az A38 Hajó kiállítótermében
2016. 11. 30. - 2016. 12. 06.


Rendező: K. Petrys Ház
Budapest, Petőfi híd budai hídfő
Megnyitó: 2016. 11. 29. 20 óra.
A kiállítást Unoka Zsolt pszichiáter nyitja meg.
A megnyitón Komjáti Áron és Soós Márton zenélnek.

Jelenetek egy kórházból
Soós Kata a kiüresedett, magára hagyott – elsősorban - közösségi terek rendíthetetlen ábrázolója. Soós kiállításának címe „Felületi kezelés”. Az alkotó ezúttal a kórházi környezetet, a betegségek koncentrált színterét járja körül. Látszólag a tárgyak felületére koncentrál, de a befogadót a többrétű jelentésrétegek felfejtésére készteti. A kórház, az ellentétes céllal létrehozott - nem a megtartás, hanem az elveszejtés a szándéka - börtönhöz hasonlóan a hatalomgyakorlás és a kiszolgáltatottság szimbolikus tere. Az atyáskodó, gyámkodó légkör, a szigorú egészségügyi rendszabályok, a pénztelenség kevés alkotói szabadságot biztosítanak a kórházi lakberendezőknek. Milyen környezet nyugtathatja meg leginkább a zaklatott testi- és lelkiállaptú betegeket? Számtalan tudományos kutatás állítja, hogy a természetet megidéző miliő, a kék vagy zöld színek Xanaxként hatnak a szenvedőkre. Az ápoltakank még a fájdalomküszöbük is jelentősen megnő, ha egy nyugalmas tájképre függeszthetik két beöntés között a tekintetüket. A fehér plasztik székeken és törpepálma dzsungelekben nyúlik az idő. Évtizedek óta ugyanúgy és ugyanitt. Ismétlődnek a mozdulatok, kimerevedik a makro-, és ismétlődik a mikroidő. Kata festményén a nővér csak egy pillanattal ezelőtt indult el bekötni az infúziót. Ma az utolsót. Az ételautomata előtt két perc múlva tétován megáll majd valaki. Müzli vagy sportszelet? Inkább csak ásványvíz, azt biztosan szabad – suhan át a gondolat. Máma már nem hasad tovább.

Bódis Enikő, kulturális antropológus

FELÜLETI KEZELÉS

THE MOST / A LEGTÖBB

Az FKSE hagyományőrző éves kiállítása, 2014
2014. október 01 - 2014. október 19.
Chapel, 1077 Budapest, Király utca 39.

Tiszta ruha, rendes lány
Ruha, ruha hátán. Mosógép, mosógép hátán. Ezúttal egy térben fognak megjelenni. Mosodák tárgyait ábrázoló egyszerű, hétköznapi témájú festményeimet tovább egyszerűsítettem, azzal a módszerrel, hogy a róluk készült reprodukciókat úgy alakítottam át, hogy mindössze 8-10 színt tartalmazzanak. Mosógépeket, kosarakat, nyomógombokat, szárítógépeket ábrázoló táblaképeket, digitális printeket helyezek el a boltban. Célom, hogy az egyfunkciós térbe a műveimmel úgy avatkozzak bele, hogy mindkét komponens jelentését kitágítsam a művek jelenléte által.

THE MOST / A LEGTÖBB

LAUNDRY / MOSÓKONYHA

Önálló kiállítás az A38 hajón
Budapest, Petőfi híd budai hídfő
2014. május 6-tól 19-ig

Megnyitó: MOSÓKONYHA (Artner Szilvia, Sisso)
Blog: A MEGTISZTULÁS TERE (drMáriás)
Műhelynapló: HAGYNI A DAGADT RUHÁT MAGÁRA (Horváth Judit)
Tárgy: HÁZTARTÁSI MASINÉRIA (Marsó Paula)
Portré: SOÓS KATA - képzőművész (Martinkó József)
Film: SOÓS KATA - MOSÓKONYHA
A megnyitón JÓNÁS VERA zenélt.

Soós Kata különös személyiség: szinte mindig mosolygós, vidám, azonban ez a felszínen szinte állandónak tűnő vidámság mögött egy nagyon is konzekvens, tudatos, s igazából nem mindig felhőtlenül vidám alkat rajzolódik ki, aki nagyon is tisztában van azzal, hogy hol vannak a határok, mik a kényszerek, s merre lelhetők fel az esetleges menekülési útvonalak...

...Soós Kata a mai élet mára minden szintjén a racionalitás és a fogyasztói társadalom közhelyeiben tocsogó, a végletekig leegyszerűsített és lebutított kényszerű élettere keretein belül keresi, találja meg és mutatja fel a szakralitás általa újra-felfedezett, újra-bemutatott, újra-beállított, művészete által is kiirthatatlannak bizonyuló tereit, alkalmait, helyszíneit és hangulatait. S teszi ezt olyan tematikai visszafogottsággal, látszólagos egyszerűséggel, az ismétlés által való ráerősítéssel és mondanivalója látszólagos hétköznapiságával, hogy a néző kénytelen úgy magába fogadni azt, hogy annak a mögöttes tartalma is felsikoltson és feldübörögjön. (drMáriás) 

LAUNDRY / MOSÓKONYHA

derko.pécsi.2014

Derkovits Gyula képzőművészeti és Pécsi József fotóművészeti ösztöndíjasok kiállítása
derko.pécsi.2014 blog
2014. március 30 - 2014. április 26.
Budapest, Műcsarnok

Tavaly is volt, idén is lesz!... A Derkovits Gyuláról elnevezett alkotói ösztöndíj több mint fél évszázada a fiatal képzőművész generációk meghatározó állami támogatása. A pályaművek begyűjtésének, valamint a pályázatokról döntő kuratóriumi ülés helyszíne, a beszámoló kiállítások megvalósítója hagyományosan a Műcsarnok. Az elmúlt években megváltozott az ösztöndíjasok munkáit bemutató kiállítás jellege: a korábbi beszámoló kiállítások helyett az adott év ösztöndíjasainak tevékenységét reprezentáló tárlat nyújt betekintést a 26 fiatal művész munkásságába. 2014-ben a tárlat a Pécsi József fotóművészeti ösztöndíjasok beszámoló kiállításával bővült, melyen a második és harmadik évfolyam ösztöndíjasai, összesen 9 alkotó mutatja be munkáit. Az esemény a hazai művészeti élet meghatározó kortárs művészeti kiállítóhelyén lehetővé teszi az ösztöndíjasok alkotói munkásságának teljesebb bemutatását, és hozzájárul a fiatal alkotókat foglalkoztató szakmai kérdések széles körű megismertetéséhez. Az ösztöndíjasok kiállítását kísérő programok sorában többek között a MANK által bonyolított más művészeti pályázatok (pl. Kállai Ernő-, Fischer Annie-, Kodály Zoltán-, Móricz Zsigmond-, Örkény István-ösztöndíj) ösztöndíjasai, ill. azok munkái/alkotásai is megjelennek. 

derko.pécsi.2014

DERKOVITS - NOW / DERKOVITS - MOST

Képzőművészeti ösztöndíjasok kiállítása
2013. április 06 - 2013. május 12.
Budapest, Műcsarnok

A Derkovits Gyuláról elnevezett alkotói ösztöndíj immár több mint fél évszázada a fiatal művészgenerációk legfontosabb, a független alkotómunkát lehetővé tevő támogatása. Az ösztöndíj célja, hogy segítse a tehetséges alkotóművészek pályakezdését és művészi fejlődését, valamint kedvező feltételeket teremtsen a formanyelvében és tartalmában korszerű, színvonalas művek létrehozásához. Az elmúlt évben a megvalósító kulturális intézményeket érintő szervezeti és intézményi változások miatt nem lehetett pályázni, majd idén új intézményi keretben, megváltozott szakmai-megvalósítói rendszerben (MANK), megújult formában hirdették meg az ösztöndíjat, melyre 166-an pályáztak. Az Olof Palme Házban megtartott kuratóriumi ülésen választották ki azt a 26 ösztöndíjban részesítettet, akiknek 2013. április 6. és május 12. között szervez kiállítást a Műcsarnok. A DERKOVITS – MOST tárlat a hagyományokkal szakítva nem egy beszámoló kiállítás, hanem az ösztöndíjasok alkotói munkásságának teljesebb bemutatása, lehetőséget teremtve ez által a fiatal alkotókat foglalkoztató szakmai kérdések megismertetésére is. A szokásosnál jóval reprezentatívabb, tágabb horizontú kiállításon az ösztöndíjasok alkotásai mellett dokumentatív jellegű anyagok is megjelennek, emellett a látogatók és leendő pályázók betekintést nyerhetnek az ösztöndíj elbírálásának folyamatába, valamint részletesebben megismerhetik az állami támogatási rendszer működését. A kiállítás folyamán arra is lehetőség lesz, hogy fiatal művészek, leendő pályázók konzultáljanak a kuratórium tagjaival, s bemutassák portfóliójukat. A kiállítás számos kísérőprogramjában szerepelni fognak többek között a MANK által bonyolított más művészeti pályázatok (zenei, előadóművészeti, műkritikus, irodalmi) ösztöndíjasai, illetve azok munkái is. 

DERKOVITS - NOW / DERKOVITS - MOST

MENZA / CANTEEN

Csoportos kiállítás
Kurátor: Soós Kata
Megnyitó: 2013 Október 8. (kedd) 18:00
Megtekinthető: 2013. október 9-12-ig.
Labor, Budapest, V. kerület, Képíró utca 6.

A kiállítás az uniformizálódás jelensége kapcsán felmerülő feszültségek mentén jött létre. Magyarországon élő bevándorlók, hosszabb-rövidebb ideig külföldön élő képzőművészek saját személyes tapasztalataikat vonják be a közös és egyéni alkotási folyamatba. Amerikai művész, iráni informatikus és társadalomkutató, kínai festő, magyar művész, kommunikáció kutató és webdesigner együttesen alakították a folyamat dokumentumait is megmutató anyagot. Látható például installáció a határátkelés mozzanatáról és iráni turista fotók Budapestről: integráció és asszimiláció, traumák és örömök sűrűsödnek öt napra egyetlen térbe.
Kiállító művészek: Babak Arzani, Behooz Torki, Kéri Rita, Nannette Vinson, Ahmad Moradi, Németh Marcell, Szemző Zsófia, Xiaowei Bai, Soós Kata 

MENZA / CANTEEN

HIDDEN VISIONS / REJTETT VÍZIÓK

A Magyar Képzőművészeti Egyetem Képzőművészet-elmélet Tanszékének diploma-kiállítása
2013. május 31 - 2013. június 22.
Csepel, Vasmű

A Rejtett víziók című kiállítás a magyarországi progresszív kultúra lehetőségeit kutatva arra a kérdésre keresi a választ, hogy az elmúlt évek egymást követő, és egymást erősítő gazdasági, társadalmi és kulturális krízisei után miképpen alakíthatjuk ki és építhetjük újjá saját környezetünket. Milyen víziók inspirálhatnak kulturális és világnézeti értelemben a változások elgondolására?

HIDDEN VISIONS / REJTETT VÍZIÓK

RECALCULATED (Private View)

2013.április 24 - 2013. április 27.
Triangle Space, London

The title of the exhibition derives from satellite navigation systems, where it refers to recalculating a route following user deviation from expectation. Here, the term is viewed more generally as referring to navigation in an ever changing social, economic and ecological world, inscribed with traces of history and communal trauma. To navigate such conditions invites investigation of the relationship between collective and individual memory. Whilst the works presented at the Triangle Space show fundamentally different artistic approaches they all connect with the invisible layers of historical and traumatic events. Two one-day events will accompany the exhibition, the first on the Thursday 25th April, entitled Contextualising Recalculating and the second on Friday 26th April entitled Budapest-London: Exchanging artistic research. This event is a collaboration between CCW Graduate School and the Hungarian University of Fine Arts, Doctoral School.

RECALCULATED (Private View)

TRADITION RECONSTRUCTED / DERKOVITS ÖSZTÖNDÍJASOK KIÁLLÍTÁSA

2012 április 5 - 2012 április 22.
Budapest, Ernst Múzeum

A Derkovits Gyuláról elnevezett alkotói ösztöndíj immár több mint fél évszázada – az egykori ideológiai teher ellenére – a fiatal művészgenerációk legfontosabb, a független alkotómunkát lehetővé tevő támogatása. A közel harminc kiállító stilárisan és műfajilag is sokszínű vizuális élményt nyújt a tárlat látogatóinak, átfogó képet adva a 35 év alatti alkotókat foglalkoztató művészeti kérdésekről és jelenségekről, az őket érő hatásokról.

TRADITION RECONSTRUCTED

RECITAL, SOLO EXHIBITION / FELELTETÉS

Önálló kiállítás
2011 február 17 - április 5.
Budapest, Printa Galéria

Mit tehet egy festőnő, ha egy iskolaérett korba lépő gyermek visszarángatja a krétaporos, tornadresszes menzaszagú pokolba. Bár huszonhat éve megszakítás nélkül az iskolarendszer terméke ő maga is, ez nem jelent semmit: az iskolába járásba nem lehet beletanulni. Pontosabban mondom. Évtizedek alatt sem feldolgozható az az első egy - két év, amikor valamennyiünket valami nagy massza részévé passzíroztak. "Eddig anyukámé voltam, most már a tanítónénié. AZ ISKOLA A MÁSODIK OTTHONUNK." A festőnő fél. A festőnő fest. Emlékezni akar arra, ami történt. Fel szeretné idézni azt, ami velünk történt, hogy felkészüljön arra, ami a gyermekkel történni fog.

RECITAL, SOLO EXHIBITION / FELELTETÉS

CSEPEL INDUSTRY / CSEPEL MŰVEK

Csoportos kiállítás
2011 május 7 - május 19.
Budapest, Képíró utca 6., Labor.

A Magyar Képzőművészeti Egyetem Doktori Iskolája a kollektív emlékezet és a személyes emlékezet viszonyát vizsgálta a 2010-2011-es tanév első szemeszterében. „A közölhetetlen emlékezete – művészet és trauma kapcsolata” címmel tartott előadássorozathoz nemzetközi workshop kapcsolódott „Történelmi és traumatikus esemény-rétegek nyomkövetése” címmel. A workshop helyszíne és témája az egykori Weiss Manfréd, majd Csepeli Vasmű volt. A 2010. október 23-a és 29-e között megrendezésre került workshop résztvevői a Magyar Képzőművészeti Egyetem Doktori Iskolájának (Kicsiny Balázs, illetve Kerezsi Nemere, Somogyi Laura, Soós Kata, Süli-Zakar Szabolcs) és a University of the Arts London CCW Graduális Iskolájának (Prof. Stephen Scrivener és Dr. Hayley Newman, illetve Ana Laura Lopes de la Torre, Maria Isabel Arango, Marsha Bradfield) tanárai és hallgatói voltak. A Laborban rendezett kiállítás a workshopra reflektáló, egymástól alapvetően eltérő alkotói megközelítéseket mutat be, melyek nem minden esetben kész művek – van köztük folyamat mű vagy interpretációs kísérlet is. A workshop előkészítése során a Doktori Iskola, részben a magyar kortárs művészeti életben felerősödő társadalom-kritikus művészi magatartásra reflektálva, olyan gazdasági-társadalmi környezetet keresett, ahol rétegekben fellelhetők a társadalmi változások, a közösségi traumák nyomai. Az egykori Weiss Manfréd majd Csepeli Vasmű története modell értékűnek tekinthető. Az ipartelepen nyomon követhetők a 20. század meghatározó történelmi eseményei; közösségi traumák, forradalmak, rendszerváltozások, a modernitás ellentmondásai. A workshop helyszíne különböző vizuális jelrendszerek vizsgálatára is lehetőséget adott.

CSEPEL INDUSTRY / CSEPEL MŰVEK

FÉNYPORSZEMEK ÉJSZAKÁJA

Irodalom, örömzene és képzőművészet a New York Művész Páholyban
1073 Budapest, Erzsébet krt. 9-11.
2014. június 16. 19:00
Irodalom: GRECSÓ KRISZTIÁN
Örömzene: JÓNÁS VERA
Képzőművészet: SOÓS KATA

Fényporszemek éjszakája – Irodalom, örömzene és képzőművészet - a New York Művész Páholyban
A New York Művész Páholy szezonzáró estjére június 16-án kerül sor: a Fényporszemek éjszakája című programon három fiatal, népszerű alkotó mutatkozik be: egy kiváló énekesnő, egy tehetséges festőművész és vadonatúj kötetével hazánk egyik legnépszerűbb írója.
A nyári szünetet megelőzően a zene, a képzőművészet és az irodalom összefüggéseit mutatjuk be Jónás Vera dalszerző-énekes, Soós Kata festőművész és Grecsó Krisztián író társaságában a Világ Legszebb Kávéházában.
A New York Művész Páholy látogatói megszokhatták, hogy estjeinken egyaránt fontosnak tartjuk, hogy emlékezzünk kultúránk kiemelkedő alkotóira és minél több kortárs, fiatal alkotót, tehetséges művészt is bemutassunk. Az utóbbi rendezőelv szerint a szezon utolsó estjén három különleges, fiatal vendégünk lesz. Az est során kiderül majd, hogyan inspirálja egymást a festőművész és az énekesnő, mit és hogyan olvas a dalszerző, és élőben hallhatjuk Jónás Verát zenélni, és egy közös dal erejéig Grecsó Krisztián is gitározik nekünk.
A helyszínen Jónás Vera Experiment című CD-je, illetve Grecsó Krisztián új kötete, a Megyek utánad 15% kedvezménnyel lesz megvásárolható.
A New York Művész Páholy június 16-i estjére a belépőjegy 1800 Ft-os áron a helyszínen váltható, ami egy kávé, pohár bor vagy pezsgő árát is tartalmazza.
A programon való részvétel előzetes regisztrációhoz kötött, jelentkezni a newyorkprogram@cafeandevent.eu címen lehet.
A New York Művész Páholy szervezői a Világ Legszebb Kávéháza mellett a Libri Média, az események háziasszonya pedig Juhász Anna irodalmár, kulturális menedzser. 

FÉNYPORSZEMEK ÉJSZAKÁJA

COLOURS fesztivál 2.0

Bevándorlókról és beilleszkedésről szóló programsorozat
2014. január 18-tól február 16-ig.
Kino Café, 1137 Budapest, Szent István krt. 16.

A filmek egytől egyig különféle kultúrák találkozásáról szólnak, migrációs élethelyzeteket mutatnak be és fontos társadalmi problémákat tematizálnak. A fesztiválon vetítik az Anna Keleti pályaudvar, Picasso gyermeke, Samira és a Peyman dalai című filmeket.

COLOURS fesztivál 2.0

© Copyright 2020 KATA SOÓS - All Rights Reserved