current
KATA SOÓS
  • LÁSZLÓ 1 (DETAIL)OIL, CANVAS, 2016
  • LÁSZLÓ  2 (DETAIL)OIL, CANVAS, 2016
  • STAY OR GO? (DETAIL)OIL, CANVAS, 2014
  • STAY OR GO?INSTALLATION, 2014
  • TRAVEL BOXES INSTALLATION, 2013
  • RECALCULATED (PRIVATE VIEW)EXHIBITION, 2013
  • DUMPSTER (DETAIL)OIL, CANVAS, 2012
  • METHODOLOGYINSTALLATION, 2011
  •  TOILETRY PACKSILKSCREEN, 2011
  • GYM BAGOIL, CANVAS, 2011
  • GARAGEOIL, CANVAS, 2010

Kata Soós is a versatile artist. She is a painter a cultural anthropologist and also a filmmaker. Her works are enigmatic, they do not surrender to our interpretations easily. We need time to unravel Kata’s artistic standpoint. The theme of her paintings are the objects of our everyday life: shabby washing-up bowls, hospital spaces, paper bags: the seemingly uninteresting milieu around us. Kata Soós is interested in the non-trivial behind the trivial. She is a genuine anthropologist. The Other and herself as an artist are in the focus of her films: how she sees the Other or how the Other allows her/himself to be seen. Human beings are not actually depicted in her paintings, yet it is human life that she attempts to explore. The iron is till hot, the vessels are messy, so you have just been on the spot a moment earlier. Soós can grab the fragment of the second that almost no one is capable of: the moment of passing. You have just disappeared from the picture. Kata is able to paint your or my absence, and me, who is looking for you can find you and myself in front of the telephone booth or in the hospital bed or before the lonely flowerbed.

Author: Enikő Bódis, cultural anthropologist

Meghívó FELÜLETI KEZELÉS
Önálló kiállítás az A38 Hajó kiállítótermében
2016. 11. 30. - 2016. 12. 06.
Rendező: K. Petrys Ház
Budapest, Petőfi híd budai hídfő
Megnyitó: 2016. 11. 29. 20 óra.
A kiállítást Unoka Zsolt pszichiáter nyitja meg.
A megnyitón Komjáti Áron és Soós Márton zenélnek.

A kiállított művek
Képek a megnyitóról
Közös kórtermünk (drMáriás)
Unoka Zsolt megnyitó beszéde

Jelenetek egy kórházból
Soós Kata a kiüresedett, magára hagyott – elsősorban - közösségi terek rendíthetetlen ábrázolója. Soós kiállításának címe „Felületi kezelés”. Az alkotó ezúttal a kórházi környezetet, a betegségek koncentrált színterét járja körül. Látszólag a tárgyak felületére koncentrál, de a befogadót a többrétű jelentésrétegek felfejtésére készteti. A kórház, az ellentétes céllal létrehozott - nem a megtartás, hanem az elveszejtés a szándéka - börtönhöz hasonlóan a hatalomgyakorlás és a kiszolgáltatottság szimbolikus tere. Az atyáskodó, gyámkodó légkör, a szigorú egészségügyi rendszabályok, a pénztelenség kevés alkotói szabadságot biztosítanak a kórházi lakberendezőknek. Milyen környezet nyugtathatja meg leginkább a zaklatott testi- és lelkiállaptú betegeket? Számtalan tudományos kutatás állítja, hogy a természetet megidéző miliő, a kék vagy zöld színek Xanaxként hatnak a szenvedőkre. Az ápoltakank még a fájdalomküszöbük is jelentősen megnő, ha egy nyugalmas tájképre függeszthetik két beöntés között a tekintetüket. A fehér plasztik székeken és törpepálma dzsungelekben nyúlik az idő. Évtizedek óta ugyanúgy és ugyanitt. Ismétlődnek a mozdulatok, kimerevedik a makro-, és ismétlődik a mikroidő. Kata festményén a nővér csak egy pillanattal ezelőtt indult el bekötni az infúziót. Ma az utolsót. Az ételautomata előtt két perc múlva tétován megáll majd valaki. Müzli vagy sportszelet? Inkább csak ásványvíz, azt biztosan szabad – suhan át a gondolat. Máma már nem hasad tovább.

Bódis Enikő, kulturális antropológus

© 2016 Kata Soós